Náročné herecké kreácie, ktoré javisko tejto fenomenálnej herečke
ponúklo, dostatočne zobrazovalo jej výnimočný talent. Od narodenia Adely
Gáborovej, dlhoročnej členky Divadla Andreja Bagara v Nitre, uplynie v
pondelok 2. marca 80 rokov.
"Adela bola silná žena plná energie, lásky v srdci a ako herečka plná
talentu, emócie a lásky k ľuďom a divadlu. Mala rada mladých ľudí a
bola pripravená pomôcť všetkým, ktorí tú pomoc potrebovali. Adela bola
kráľovná nášho divadla, veľká herečka a žena, bojovala do poslednej
chvíle. Veľká škoda pre divadlo a pre svet, že nad ňou zákerná choroba
zvíťazila. Veľmi chýba, či už v našom divadle, ale aj ako človek, lebo
takých ľudí nie je veľa. S láskou si na ňu vždy spomínam a navždy
zostane v mojom srdci," vyznala sa pre TASR jej dlhoročná divadelná kolegyňa a kamarátka herečka Eva Pavlíková.
Adela Gáborová sa narodila 2. marca 1940 v Brekove na východe Slovenska.
Detstvo prežila v Košiciach. Matka divadelného režiséra Petra Gábora po
absolutóriu na VŠMU nastúpila v roku 1961 do Divadla Andreja Bagara v
Nitre, ktoré sa od tých čias stalo jej jediným divadelným domovom. Na
jeho doskách pôsobila takmer 45 rokov a stvárnila tu vyše 140 rozličných
postáv.
Svoje herecké umenie a talent rozvíjala v spolupráci s režisérmi Pavlom
Hasprom, Jozefom Bednárikom, Jánom Antonínom Pitinským, či Vladimírom
Morávkom.
Pretože vo svojich úlohách spájala lyrikou s dramatickosťou, hrávala
prevažne náročné postavy svetového divadelného repertoáru, ako je Lady
Macbeth, Kapuletová v Rómeovi a Júlii, slúžka v Dome Bernardy Alby,
Arkadina v Čechovovej Čajke, Krístína v dráme Smútok pristane Elektre,
či Mária Stuartová v rovnomennej Schillerovej dráme. Spontánne a
prirodzené herectvo Adely Gáborovej sa osvedčilo nielen v tragédiách,
ale i v mnohých komédiách a muzikáloch. Postava primabaleríny Jekateriny
v Divotvornom hrnci bola žiaľ jej poslednou.
Okrem herectva sa Adela Gáborová venovala aj pedagogickej činnosti. Na
Vysokej škole múzických umení učila bábkohercov techniku javiskovej reči
v koordinácii s hereckou tvorbou. Čas si však našla aj na prácu s
poslucháčmi kňazského seminára a s ochotníkmi, napr. režírovala pôvodné
slovenské muzikály Láska je silnejšia a Sen o ruži v Divadelnom
spoločenstve Rafael v Bošanoch. Prípravovala recitátorov na Poděbradské
dni poézie a Hviezdoslavov Kubín.
Jej syn Peter, absolvent divadelnej réžie na pražskej Divadelnej
akadémii múzických umení, je režisérom a pôsobil ako umelecký šéf
činohry divadla v Olomouci, hosťuje aj v ďalších českých divadlách.
Príležitosť zahrať si pod jeho režijným vedením využila Adela Gáborová
napríklad v roku 1996 v Örkényho Mačacej hre na javisku Divadla A.
Bagara v Nitre.
Adela Gáborová stvárnila asi 140 divadelných a 150 televíznych i
filmových postáv. Jednou z jej prvých hereckých príležitostí na
televíznej obrazovke bol obľúbený seriál Straty a nálezy (1974).
Filmové úlohy jej zverili viacerí režiséri, napríklad Juraj Jakubisko vo
filmoch Nevera po slovensky (1980) a Sedím na konári a je mi dobre
(1989), Eduard Grečner vo filme Jaškov sen (1986), či Eva Štefankovičová
v snímke Nemožná (1987). Martin Kákoš ju obsadil do filmu Balada o
mŕtvych očiach (1988), zahrala si aj v snímke Neha Martina Šulíka
(1991).
Okrem toho vytvorila množstvo postáv v rozhlase. Jej hlas diváci poznajú
aj z dabingu. Nezabudnuteľné výkony podala Adela Gáborová v monodrámach
(Dnešná Médea, Cézar a Drana). V roku 1999 si prevzala divadelné
ocenenie Dosky za stvárnenie najlepšieho ženského hereckého výkonu za
úlohu Lady Macbeth v rovnomennej inscenácii hry Williama Shakespeara.
Z rúk prezidenta SR Ivana Gašparoviča si 1. januára 2006 prevzala
najvyššie štátne vyznamenanie, Pribinov kríž II. triedy za významné
zásluhy o kultúrny rozvoj Slovenskej republiky v oblasti divadelnej
kultúry. Adela Gáborová zomrela 12. júla 2007 v Nitre.